Specalist

Ron Vierhout

E-mail

ron.vierhout@yellowant.nl

Telefoon

0620299742

Een zoekwoorden onderzoek uitvoeren is een van de basiselementen als het aankomt op SEO (search engine optimization). Vaak worden de gekozen zoekwoorden ook buiten SEO ingezet, denk aan Google adwords, display campagnes of bijvoorbeeld social media berichten. Een belangrijk onderdeel dus van je online marketing strategie.

De basis van een zoekwoorden onderzoek is vaak wel bekend. Je zoekt woorden uit waarmee je zelf bekend bent of gebruikt tools om verschillende suggesties te krijgen. Je kijkt naar de zoekvolumes en maakt een keuze om daarop te gaan scoren.

Ik hoop je met deze tips & tricks te helpen bij jouw eigen zoekwoorden onderzoek. Zo hoop ik je nieuwe inzichten te geven hoe je nog meer haalt uit je SEO campagnes.

Een goed trefwoord onderzoek geeft je inzichten in wat je doelgroep verlangt, waar ze aan denken en welke problemen ze hebben. En hoe jij ze met goede content daarbij kan helpen. Om te beginnen, eerst een puntje waar veel trefwoord onderzoeken beginnen en waarom je dit beter niet kunt doen.

SEO strategie

Zoekwoorden zijn je meetgraad van je SEO campagne, ze geven je inzicht in waar je naartoe werkt en of je progressie maakt.

Google keyword planner enkel gebruiken voor je zoekwoorden onderzoek.

Begrijp me niet verkeerd, Google keyword planner is een uitstekende tool om informatie in te winnen. Er zijn echter wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je de keyword planner van Google gebruikt.

Voor SEO geeft het vaak een vertekend beeld over welke resultaten er verwacht kunnen worden met de gesuggereerde trefwoorden. Dit komt onder meer door:

Why It’s INSANE to Rely on Google AdWords’ Keyword Volume Numbers – Whiteboard Friday

Bron: moz.com

Begin met het maken van een persona.

Een trefwoord onderzoek begint altijd bij jezelf en de klanten die je wilt bereiken. Het kan helpen om daar persona’s voor te creëren. Hierdoor krijg je een beeld wie je klanten zijn en wat hun interesses zijn. Een goede persona maken kost vaak tijd. Je hebt informatie nodig van bestaande klanten en de informatie die je krijgt dien je in kaart te brengen.

Het kan zijn dat je net begonnen bent, of dat klanten niet welwillend tegenover een vragenlijst of interview staan. Als dat zo is dan kun je er aan denken om zelf persona’s te maken. Om dit te doen dien je eerst een fictief persoon te creëren, koppel om te beginnen hieraan een leeftijd, geslacht, locatie en functie. Hierna ga je op zoek naar personen die hieraan voldoen in je eigen kenniskring of je zoekt ze bij vrienden van vrienden. Bijvoorbeeld via Facebook of LinkedIn.

Bekijk hun social media profiel, onderzoek welke groepen, berichten, kanalen of video’s ze hebben geliket of volgen en maak hiervan een profiel. Zo kun je achterhalen welke hobby’s een rol spelen of bij welke groepen ze informatie vandaan halen.

De volgende stap zal dan zijn om te kijken welke vragen er spelen in deze groepen, wat zijn hot topics en zijn berichten die veel likes hebben of vaak gedeeld worden. Onderzoek of concurrenten actief zijn in deze groepen en kijk of er connecties zijn die je kunt gebruiken in de toekomst.

De volgende stap zal dan zijn om te kijken welke vragen er spelen in deze groepen, wat zijn hot topics en zijn berichten die veel likes hebben of vaak gedeeld worden. Onderzoek of concurrenten actief zijn in deze groepen en kijk of er connecties zijn die je kunt gebruiken in de toekomst.

Hoofdzoekwoorden en synoniemen

Hoofdzoekwoorden zijn de woorden die veel volume hebben en vaak in een of enkele woorden je dienst of product omschrijven. Nadeel is dat deze hoofdzoekwoorden vaak ook veel concurrentie hebben. Toch is het goed om al deze trefwoorden in kaart te brengen en overzichtelijk in een excelsheet te plaatsen. Door dit uit je hoofd te doen en goed na te denken krijg je vaak al veel trefwoorden en combinatie’s van zoekwoorden waar je mee aan de slag kan.

Zoek zodra je een degelijk aantal hebt, alle synoniemen voor de trefwoorden en voer alle zoekwoorden in in Google search tussen aanhalingstekens (“”). Bekijk de resultaten en kijk onderaan de pagina welke suggesties er vanuit Google zelf zijn. Zo krijg je een uitgebreide lijst met zoekwoorden waarbij je misschien wel een goede niche vindt waar veel zoekvolume op zit maar de concurrentie nog maar beperkt aanwezig is.

Welke woorden je ook kiest. Het is van belang dat je er rekening mee houdt dat hoofdzoekwoorden bijna nooit direct resultaat zullen gaan opleveren. Zeker als je nieuw bent in de markt en je weinig tekstuele content hebt, zal op gebied van organisch verkeer het resultaat lang op zich laten wachten. Echter, hoe eerder je begint met het creëren van goede content over de hoofdzoekwoorden, hoe eerder je resultaten gaat zien. Kies niet een hele waslijst met zoekwoorden waarmee je in de top 10 wilt komen te staan. Maar wees selectief en probeer een goede niche te vinden waar je veel van weet en waar je interesse ligt. Zo kun je op de lange termijn de beste resultaten behalen.

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden zijn langere zoekopdrachten in zoekmachines. Deze zijn vaak of heel conversiegericht of gericht op oriënterende gedachte van de zoeker. Bijvoorbeeld: Iphone 6 s 64gb bestellen of Wat zijn de beste voetbalschoenen voor op kunstgras. Vaak zijn de zoekvolumes lager, maar de concurrentie is lager, de tijd dat een bezoeker via deze termen op je website zit langer en de kans om te converteren hoger.

 

Je kunt tools gebruiken om achter long tail zoekwoorden te komen, maar Google geeft ook vaak hele goede suggesties bij de juiste zoekopdrachten. Door je zoekopdracht in te typen in Google, bijvoorbeeld; Welke voetbalschoenen met een spatie er achter. Krijg je een aantal suggesties van Google waarmee je aan de slag kunt gaan.

 

Gebruik de termen Welke, Hoe, Waar, Bestellen, Kopen, Wanneer, Beste enz. om goede suggesties te krijgen. Je kan ook er voor kiezen om het alfabet af te gaan, dan kun je een hoofdterm intypen, spatie en vanaf de A beginnen. Dus dan krijg je bijvoorbeeld: Voetbalschoen a, voetbalschoen b, enz. Hierbij krijg je verschillende suggesties vanuit Google zelf waar je inspiratie uit kan halen.

 

Dit zijn suggesties waar ook echt mensen naar op zoek zijn geweest en daarnaast geeft het je de mogelijkheid om een goede niche te vinden waar je content over kunt schrijven.

Begrijp het belang van correlatie

De correlatie- samenhang tussen verschillende woorden die de intentie verduidelijken – is een belangrijk onderdeel in je zoekwoorden onderzoek en bij de keuze van je uiteindelijk tekstuele content die je gaat creëren. Toch is dit een onderdeel wat vaak over het hoofd wordt gezien en niet goed begrepen wordt.

Lees meer over het belang van correlerende woorden op https://yellowant.nl/blog/seo/waarom-correlerende-woorden-belangrijk-zijn-voor-je-seo/

Een zoekmachine is een robot (spider) die via correlatie pas gaat begrijpen wat er bedoeld wordt met de content op een website of pagina.

Woorden hebben vaak meerdere betekenissen of bedoelingen. Als we het woord bank als voorbeeld nemen, dan kan de zoekopdracht betekenen dat de zoeker op zoek is naar een bank als Rabobank of ING. Maar het kan ook betekenen dat hij op zoek is naar een nieuwe bank voor in zijn woonkamer.

Door goed te kijken welke correlerende woorden worden gebruikt bij de resultaten van een zoekopdracht, zul je nieuwe inspiratie opdoen en betere content kunnen creëren die aansluit bij de intentie van de zoekopdracht. Daarnaast zal een zoekmachine als Google je content beter op waarde kunnen schatten en beoordelen.

Gebruik forums en social media groepen om de vragen in kaart te brengen.

Als er geld in het spel is, willen mensen zekerheid en hebben ze vragen, of zijn ze op zoek naar bevestiging dat een product of dienst goed is. Hierbij speelt ook dat zoekopdrachten vaak oriënterend van oorsprong zijn. Een bezoeker zal bijna nooit als eerste de zoekopdracht uitvoeren die tot een conversie leidt (bijvoorbeeld: Iphone 6 s 64gb bestellen).

Door goed te kijken welke vragen er zijn op forums en social media groepen, gericht op de producten of diensten die je aanbiedt, kun je bezoekers al in de oriënterende fase aan je binden. Breng in kaart welke vragen en behoeftes er zijn en beantwoord deze vragen zo goed en uitgebreid mogelijk. Vaak zijn de zoekwoorden die je hieruit krijgt niet met een hoog zoekvolume, maar vaak zullen de trefwoorden die wel een hoog zoekvolume hebben ook terugkomen bij het beantwoorden van de vragen die er zijn. Dit geeft dus niet alleen inzicht in nieuwe zoekwoorden die ingezet kunnen worden, maar het helpt ook bij het creëren van een autoriteit en het verbeteren van de correlatie met je hoofdonderwerpen en trefwoorden die wel veel zoekvolume zullen hebben.

Staar je niet blind op tools en gebruik je gezonde verstand.

Tools zijn handig, maar vaak prijzig en niet heel accuraat. Ik heb al uitgelegd dat de Google keyword planner vaak niet de juiste data biedt, maar ook alle andere tools hebben niet alle data. Zeker als je in een niche markt zit, zullen de resultaten en zoekvolumes die je terug krijgt niet altijd reëel zijn. Denk altijd logisch na, focus op vragen waarvan je weet dat ze spelen en hou er rekening mee dat de data die tools hebben beperkt is. Informatie over daadwerkelijk zoekvolumes is vaak schaars en gebaseerd op schatting. Tools zijn vaak heel handig om suggesties te vinden of invalshoeken waar je nog niet aan hebt gedacht. Maar hiervoor kun je ook bovenstaande tips gebruiken.

Belangrijkste bij organische zoekresultaten is dat je goede content schrijft waar bezoekers wat aan hebben, je zorgt dat je een autoriteit wordt op de gekozen zoekwoorden en dat je informatie verschaft die uniek is.

Gecategoriseerd in :

Dit bericht is geschreven door Ron Vierhout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De laatste blogs van YellowAnt Marketing

YellowAnt Marketing biedt u:

  •   Inzicht - Hoe sta je er nu voor, en waar liggen de kansen
  •   Helderheid - Door duidelijke communicatie en goede structuur weet je precies wat je kunt verwachten
  •   Doelgerichtheid - Door duidelijke doelen te stellen weet je waarvoor je het doet.
  •   Kostenbesparing - Door alle kennis van YellowAnt Marketing in te zetten bespaar je uiteindelijk onnodige kosten
  •   Kennisdeling - Met de samenwerking met YellowAnt marketing heb je niet alleen een goede sparringpartner, maar leer je direct ook waarom en hoe wat gedaan wordt.

Kom in contact

Altijd geheel vrijblijvend